ΠΕΡΙ ΥΒΡΕΩΝ ΚΑΙ ΥΒΡΙΣΤΩΝ

ΠΕΡΙ ΥΒΡΕΩΝ ΚΑΙ ΥΒΡΙΣΤΩΝ
Αγ.Νεκτάριος Η ύβρις εκδηλούται ως ατιμία, ως καταφρόνησις, ως αυθάδεια. Η ύβρις είναι χαλεπωτέρα τής βλάβης, διότι η μέν βλάβη περί τα σώματα γίνεται η δέ ύβρις τήν ψυχήν συντρίβει.
Αγ.Νεκτάριος Ο υβριστής περιφρονεί τόν αδελφόν αυτού καί εξουθενεί τόν πλησίον αυτού . φέρεται πρός αυτούς αγερώχως και επιδεικνύει αυτοίς υπεροχήν. Ο υβριστής ουδένα σέβεται ουδ' αυτόν τόν Θεόν.
Μεγ. Βασιλείου. Ὅταν σὲ βρίσει ἕνα νήπιο, παίρνεις τὶς βρισιὲς σὰν ἀφορμὴ γιὰ γέλιο. Ὅταν λοιπὸν κάποιος ἀπὸ μανία χάνει τὸν ἔλεγχο τοῦ νοῦ του καὶ λέει λόγια ὑβριστικά, νὰ τὸν θεωρεῖς ἐλεεινὸ μᾶλλον, παρὰ ἄξιον μίσους.
Μεγ. Βασιλείου : Ὅταν στὶς ἐρήμους ἡ ἠχὼ ἐπιστρέφει πάλι ἀκέραιη πίσω σ’ ἐκεῖνον ποὺ μίλησε, ἔτσι καὶ οἱ βρισιὲς ἐπιστρέφουν σ’ αὐτὸν ποὺ βρίζει. Ἢ καλύτερα, ὁ μὲν ἦχος παραδόθηκε στὸν ἀέρα, ἡ βρισιὰ ὅμως ἐπιστρέφει ἐνισχυμένη.
Ἀγ.Ἰωάν.Χρυσ. Οἱ γυναῖκες οἱ πόρνες προλαβαίνοντας τὶς ἐλεύθερες, τὶς ὀνομάζουν κι  αὐτὲς πόρνες, γιὰ νὰ μὴ μποροῦν ἐκεῖνες νὰ ἔχουν κάτι ὑβριστικὸ νὰ ποῦν εἰς βάρος τους.
Ἐν τῷ Γεροντικῷ. Ἕνας Γέρων εἶπε: βλέπομεν τὸν Σταυρὸν τοῦ Χριστοῦ καὶ διαβάζομεν τὰ παθήματά Του· διατὶ λοιπὸν νὰ μὴ ὑποφέρωμεν οὔτε μίαν μόνον ὕβριν;
Ἐν τῷ Γεροντικῷ. Ἕνας Πατὴρ εἶπεν·  ἂν κάποιος σὲ ὑβρίσῃ, εὐλόγησέ τον· καὶ ἂν μὲν τὸ δεχθῇ, θὰ εἶναι καλὸν καὶ διὰ τοὺς δύο· ἂν, πάλιν, δὲν τὸ δεχθῇ, αὐτὸς θὰ τιμωρηθῇ ἀπὸ τὸν Θεὸν διὰ τὴν ὕβριν, ἐνῷ σὺ θὰ ἀμειφθῇς διὰ τὴν εὐλογίαν.
Ἁβ.Ἠσαΐου. Ἐκεῖνος ποὺ ἠμπορεῖ νὰ ὑποφέρῃ τὸν σκληρὸν λόγον ἑνὸς κακοτρόπου καὶ ἀνοήτου ἀνθρώπου, διὰ τὸν Θεὸν καὶ διὰ νὰ ἡσυχάζουν οἱ λογισμοί του, αὐτὸς εἶναι ἱκανὸς νὰ ἀποκτήσῃ τὴν εἰρήνην τοῦ σώματος, τῆς ψυχῆς καὶ τοῦ πνεύματος.
Λα'ι'κή Παροιμία. Άμα θέλω να σε βρίσω, χίλιες αφορμές σου βρίσκω.
Λα'ι'κή Παροιμία. Από πίσω βρίζουν και το βασιλιά.
Λα'ι'κή Παροιμία. Ἄδικη βρισιὰ στὸ νοικοκύρη της.
Λα'ι'κή Παροιμία. Ὅποιος βρίζει, βρίζεται

Δεν υπάρχουν σχόλια: